Waarom zou je blootvoets lopen?

Ieder heeft zijn eigen redenen, waarom hij blootvoets zou willen lopen. Laten we beginnen met een aantal objectieve feiten...

Wat maakt het verschil?

  • Je maakt direct contact met de grond, zonder isolerende zool ertussen
  • Je hiel staat niet op een verhoging (hak van je schoen)
  • Je voet wordt op een natuurlijke manier gebruikt
  • Zonder schoen worden je voet-spieren 'gedwongen' om gebruikt te worden
  • De zenuwuiteinden worden meer gestimuleerd

 

Volgens dit wetenschappelijke artikel (met mooie oefeningen) leidt lopen op blote voeten tot:

  • een vlakkere voetplaatsing en daarmee een latere en kleinere activiteit van de Tibialis Anterior [voorste scheenbeenspier, tilt de voorvoet op]
  • kleinere stappen
  • meer knie flexie [knie-buiging]
  • minder knie varus [knie valt naar buiten, O-benen]
  • een reductie in heupextensie en -flexie [minder heup-strekkking en -buiging]
  • meer voorvoetspreiding
  • minder piek-grond-reactiekrachten [minder pieken in de krachten door het neerkomen op de grond, oftewel zachtere landingen]
  • meer activiteit van de Peroneus Longus [lange kuitbeenspier], wat zorgt voor dorsaalflexie van de eerste straal [buiging van de enkel, voet naar boven aan groteteen-zijde] [ik denk dat dit helpt tegen 'hallux valgus', scheve teen]
  • verminderde eversie, adductie, exorotatie en torsie van de voet [voet gaat beter staan: minder draaiing op diverse plekken]

(ik heb zelf de [vertalingen] erbij gezocht)

Voordelen

  • Je kunt beter aarden
  • Het geeft een gevoel van vrijheid
  • Je krijgt meer plezier in lopen door de verschillende sensaties
  • Je voet- en been-spieren worden sterker
  • Het stimuleert de bloedsomloop
  • Het voorkomt spataderen
  • De gewrichten in je heup, knieën en enkels hebben er baat bij
  • Je lichaam kan makkelijker vetten en gifstoffen uitstoten
  • Het vermindert stress, depressie en nervositeit en versterkt het zenuwstelsel
  • Je lichaam raakt steeds meer in balans
  • Je hebt minder last van koude voeten
  • Je staat steviger in je schoenen ;-), je bent zelfverzekerder en hebt plezier in je leven

Nadelen

  • Je moet het blootvoets-lopen wel opbouwen. Geef je voeten en spieren de tijd om te wennen!
  • Hondenpoep
  • Je voeten zijn niet meer beschermd tegen bv glas of scherpe steentjes
  • Je krijgt veel opmerkingen (soms negatief, vaak positief)

 

Als je eenmaal een tijdje blootvoets gelopen hebt, zul je zien dat de meeste nadelen heel erg meevallen in de praktijk. Je bent je vanzelf al veel bewuster van je omgeving, en dus van waar je je voeten neerzet. Ook worden je zolen sterker, reageer je automatisch op scherpe objectjes en loop je dus niet zomaar wondjes op. Mensen met zenuw-problemen (bv diabetici) moeten echter wel oppassen, je voeten zijn je belangrijkste ogen tijdens het wandelen!

Alleen zullen de opmerkingen blijven... Maar hoe normaler jij als blootvoeter je eigen blote voeten vindt, hoe normaler je omgeving het zal vinden! En al die andere mensen, die mag je naar deze website doorsturen!

Levensovertuiging

Voor mijzelf gelden bovenstaande voordelen natuurlijk ook, en ik neem ze graag met me mee.

Maar vooral loop ik blootvoets vanwege mijn levensovertuiging:

  • Ik gedraag me volgens logische normen en waarden, en niet 'omdat het zo hoort' of 'omdat we het altijd zo doen'
  • Ik maak mijn eigen keuzes, en val er anderen niet mee lastig
  • Ik respecteer jouw mening, en verwacht van jou hetzelfde